آذربایجان که در جریان انقلاب مشروطیت سنگر آزادیخواهان بود سنگری که هرگز تسلیم دشمن نگردید و مشروطیت را به ایران بازگردانید، پس از انقلاب از آنجائیکه ثمره انقلاب در خدمت عمال ارتجاع و استبداد درآمد، آذربایجان مورد کینه خصمانه و ددمنشانه حکومتهای ضد ملی ایران قرار گرفت. آذربایجان تاوان فداکاریهائی را که در استقرار مشروطیت کرده و قربانیهائی را که در راه آزادی مردم ایران داده بود پس داد. ارتجاع انتقام میگرفت و این کلام مستوفی استاندار منفور و فارس آذربایجان بود که میگفت: «آذربایجانیها ترکند، یونجه خورده مشروطه گرفته اند حالا نیز کاه میخورند ایران را آباد میسازند»
آذربایجانی ها یونجه می خورند و برای آزادی واقعی خون میدهند حال! فارسهای ته رانی, ... شما ها برای چه انقلاب می کنید؟ ..... اهل رياضت كشي نيستید. مي‌خواهید با شورت كوتاه و تاپ بيرون بيايید. مي‌خواهید سينه بزنید و شب اگر هوس كردید، ليوان شرابي بنوشید. مي خواهید در بالاي كوه زير چادر هر كه را خواستید در آغوش بگيرید و گرم شوید. مي خواهید از زندگي لذت ببرید. مي خواهید دوست پسر يا دوست دختر تان را هر جا كه خواستید، ببوسید(!)
نداي الله اكبر سر میدهید و در عين حال با دوست دخترتان به راهپيمايي می آید؟ چه راحت در ملأعام روزه خواري می کنید و نصر من الله وفتح قريب سر میدهید؟ چطور در نمازجمعه به نحو مختلط و با كفش مي ايستید و در پشت سر هاشمي رفسنجاني نماز مي خوانید و به جاي صلوات سوت و كف مي زنید؟ شماها رياضت كش نيستند. شماها آزادی خواه نیستید. شماها انسانهای مغرور , خودخواه, چاپلوس و فاسد هستید. داریوش پرستها و همجنسبازها ! ....., شماها باید آزادیخواهی را از ملت تورک آذربایجان یاد بگیرید. یک ذره کوچک از غیرت و حس وطن پرستی و وطن دوستی آذربایجانیها در خون و کالبد شماها وجود ندارد.
کاش مستوفی زنده می بود و میدید که فارسها چطور با نوشابه در کون به دنبال کسب آزادی های ظاهری و فساد هستند.